Doorslaapproblemen

Wat is een doorslaapprobeem?

Wanneer u moeiteloos inslaapt, maar 1 of meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na 3/4 uur of langer weer inslaapt, spreken we van een doorslaapprobleem.

Hoe ontstaan doorslaapproblemen?

Door drukte in uw hoofd of een drukke agenda de volgende dag kan al een doorslaapprobleem ontstaan. U wordt wakker en uw hoofd gaat op “aan”. U geeft signalen aan uw brein die erop lijken dat de dag alweer begonnen is.

Maar ook van een vervelende gebeurtenis/ trauma/ stress/angst/ iets heel spannends overdag, kan u wakker schrikken in de nacht. De gedachtenstroom die dan op gang komt is niet altijd snel te stoppen. Uw gedachten gaan met u aan de loop. Wanneer de oorzaak wat langer aanhoudt ontstaat een patroon, dat soms maanden blijft bestaan, zelfs als de oorzaak al weer verdwenen is.

Soms bent u door kleine kinderen “gewend geraakt” aan nachtelijke onrust en bent u waakzaam tijdens de slaap. De kleinste geluiden maken u wakker, en eenmaal wakker gaat u even uw bed uit, of gaat u zorgen voor een kleine, kijkt u even in de kinderkamer….dus werkt uw brein weer op volle toeren en blijft u daarna lang wakker.

Door de overgang bij vrouwen of door lichamelijke pijn (rugpijn/ nekpijn/ schouderpijn…) kunt u ook wakker worden. U kunt uw draai niet meer vinden en ligt ervan wakker.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden om u een idee te geven hoe u in een doorslaapprobleem terecht kunt komen.

Wat kunt u hier zelf aan doen?

U kunt zichzelf toestaan kritisch te kijken naar de gedachtenstromen die passeren. U keurt deze op waarde/belangrijkheid op dit moment.

Meestal ( in 99% van de gevallen) kunnen deze gedachten wachten tot morgen. Zoniet….moet u echt in aktie komen, dan gaat u doen wat u moet doen.

Door tegen uzelf te zeggen dat iets tot morgen kan wachten en ook heel hard STOP in uw hoofd te schreeuwen leert u uzelf af te piekeren. Al doet u dit STOP schreeuwen stil in uw hoofd, dan voedt u uw brein toch opnieuw op. U geeft de boodschap: “ik wil slapen, hou toch stil”.

U blijft als het maar even kan in uw bed. Plassen mag natuurlijk! wanneer u het prettiger vindt even uw bed te verlaten, doe dan iets onbenulligs. (kruidenthee zetten, melk warm maken, een boekje lezen) Kijk liever geen TV en doe geen nuttige taken.

Wanneer u in bed wilt blijven houdt u uw ogen dicht en concentreert zich op iets onbenulligs ( warmte zwaarte donkerte in de adem), iets leuks ( vakantie, hobby, uitjes) of iets wat u concreet voelt zoals uw matras of uw dekens.

De oefentherapeut kan u leren u zuiver te concentreren, u goed te ontspannen, en uw lichaams- en gedachtenprocessen weer naar bijna nul terug te brengen.

Resultaat

Steeds korter worden uw perioden van wakker zijn in de nacht. U hanteert deze onderbrekingen adequaat en bereikt uiteindelijk een ononderbroken nachtrust. U heeft vertrouwen in uw kunnen en juist doordat u dit op eigen kunnen heeft bereikt bent u in staat dit ook in de toekomst te herhalen. Dit geeft rust, en dit heeft u heel hard nodig!

Nieuws

Nieuws

Kernhem Medisch Centrum

www.kernhemmedischcentrum.nl 

Sinds 1 september is het Kernhem Medisch Centrum opgeleverd. Onze nieuwe praktijkruimte is daar gereed. Vanaf heden kunnen we u op beide locaties van dienst zijn. 

 

Met ingang van 27 oktober is Iris Mulder bij ons werkzaam. Zij is Oefentherapeut en Kinderoefentherapeut Cesar in opleiding. Ze zal in eerste instantie werken op vrijdag

Ons adres:

Arnhemseweg 18

6711 HA ede

én

Kernhem Medisch Centrum

Stakenberg 87b-2

6718 DG Ede

 

0318-300603

 

 

 

Nieuwe website

Welkom op onze geheel vernieuwde website! Op deze site hopen we u nog beter te kunnen informeren over onze werkwijze en onze verschillende expertises.